En rejse til Grønland & USA i april 1999

Oversigtskort
Klik på billederne for at se større udgave.

Søndre Strømfjord, Sydvestgrønland

Søndre Strømfjord, SydvestgrønlandEfter ca. 5 timers flyvning fra Kastrup Lufthavn med en SAS Boeing 767 kunne man slå øjnene op, og kaste blikket direkte ned i Søndre Strømfjord, som vi fløj langs med.

Flot syn!

 

Søndre Strømfjord, Sydvestgrønland

 

Et stemningsbillede fra Søndre Strømfjord.

Bemærk det noget kassetteagtige look, som åbenbart er den fore-trukne byggestilart på disse kanter.

Skiltet! i Søndre Strømfjords LufthavnSkiltet! Her er det berømte skilt med flyvetid til diverse storbyer i lufthavnen i Søndre Strømfjord.

I baggrunden en civil lettisk indregistreret IL-76 (Candid).

 

 

 

Thule, Nordvestgrønland

Dundas Fjeldet, ThuleDundas Fjeldet rummer verdens nordligste golfbane, som ligger på toppen af fjeldet, der er ca. 400 m højt. Udetemperaturen var fin – dvs. omkring ÷30º C.

Thule-radarenNej beklager, man kan ikke slippe for lige at skulle se det obligatoriske billede af Thule-radaren.

 

 

 

 

Knud Rasmussens gamle handelsplads, ThuleKnud Rasmussens gamle handels-plads ved Thule.

For at komme fra Thule i det høje nord til Norfolk, Virginia i USA fløj vi i 7 timer – inklusive en mellem-landing i Iqaluit, Canada – hen over Baffin Bay, Baffin Island, Hudson Strait og Labrador.

Knud Rasmussens gamle handelsplads, ThuleTuren foregik med First Air – et canadisk selskab på absolut hjemme-is-bane ved flyvning i arktiske egne – i en Boeing 727 i cargo-version (stor dør i forreste højre side). Som plaster på såret var kun hver anden sæderække monteret, så der var riiiiigeligt med benplads til alle.

 

Norfolk, Virginia, USA

»USS George Washington« (CVN 73)Besøg på hangarskibet »USS George Washington« (CVN 73) i havn i Norfolk, Virginia, USA.

USS George Washington (GW) er et atomdrevet hangarskib af »Nimitz-klassen« taget i operativ drift 4. juli 1992.

Skibets to kernereaktorer driver via 4 propeller skibet frem med en fart af mere end 30 knop (55 km/t), og sætter det i stand til at tilbagelægge en strækning på ca. 2 mio. km på een »optankning«.

GW er ca. 333 meter langt, flight-dækket er ca. 77 meter bredt og højden svarer til en 24 etagers bygning (75 m).

Her er yderligere et par billeder med skibet i operative situationer, alle hentet helt legalt på skibets hjemmeside USS George Washington (CVN 73)'s Home Page.

USS George WashingtonUSS George Washington klar med fly på dækket. Skibet kan medføre og operere med 85 fly. Der anvendes 4 elevatorer til at flytte fly mellem flight-dækket og hangaren nedenunder.

Mandskabet tæller 6.000 mand, primært fordelt på 3.200 søfolk og en Air Wing på 2.480 mand. Der er mere end 2.500 kahytter om bord.

På skibet kan man destillere 1,5 mio. liter vand og tilberede 18.000 måltider pr. dag.

USS George WashingtonEn F-18 »Hornet« tager af fra flight-dækket.

USS George WashingtonOverflyvning med tre jets.

 

 

 

 

 

USS George WashingtonEn SH-60 »Seahawk«- flådeheli-kopter gør klar til at dyppe sonaren i den Arabiske Golf, mens fly sendes af sted fra skibet.

 

 

E-2C »Hawkeye«, USS George WashingtonMan behøver ikke være flytekniker for at konstatere, at der skal foretages enkelte klargørings-arbejder på denne E-2C »Hawkeye« – så som montering af motorer – inden den kommer ud at flyve omkring igen.

E-2C »Hawkeye« er flådens hangarskibsbaserede flyvende, altvejrs, taktiske kontrol- og varslingssystem (AWACS).

Tremastet sejlskib ved hangarskibet USS George WashingtonEt gammelt tremastet sejlskib fotograferet fra broen på hangarskibet USS George Washington.

 

 

Gettysburg, Pennsylvania, USA

Gettysburg, PennsylvaniaVed Gettysburg i staten Pensylvania vandt nordstatstropperne i 1863 en afgørende sejr i den amerikanske borgerkrig.

Samme år holdt præsident Lincoln sin berømte Gettysburg-tale hér – ja ... hvor egentlig ellers?

Gettysburg, PennsylvaniaLandskabet ved Gettysburg er som taget ud af en amerikansk film (hvilket man jo nok skal være udlænding for at mene).

Hele området er plastret til med mindesmærker for faldne under slaget i 1863. Hver eneste by, som bidrog med soldater, er repræsenteret med eget – mere eller mindre smagfulde, men til gengæld ofte ganske prangende – mindesmærke. Amerikanerne er umådelig stolte over området.

Gettysburg, PennsylvaniaSelve Gettysburg by er også typisk amerikansk.

En tysk kollega skræmte en aften dele af lokalbefolkningen fra vid og sans ved uden forudgående varsel pludselig at tale »dänsk« til dem. Den slags er gennemsnitsameri-kaneren aldeles uforberedt på og derfor værgeløs overfor. Det gjorde dybt indtryk på dem - og vi andre morede os kosteligt!

Washington D.C., USA

Arlington-kirkegården, WashingtonArlington-kirkegården i Washington er det officielle USAs kirkegård. Her begraves USA's præsidenter og soldater – efter de er døde.

Det gjorde dybt indtryk, at bevæge sig rundt på og se dette sted, som bl.a. rummer tidligere præsident John F. Kennedys grav.

Billedet viser Korea-monumentet fra Koreakrigen 1950'erne. Det er også her, man finder Vietnam-monumentet – den sorte granitmur med alle de 57.939 navne på omkomne amerikanske soldater i Vietnamkrigen.

New York, USA

New York by NightNew York by Night - et både imponerende og smukt syn oplevet på vej fra New York til Newark-lufthavnen, hvorfra SAS skulle fragte os hjem.

Og minsandten – efter 7½ times flyvning landede vi velbeholdne i Kastrup. Hjemme igen – Yes!

Opdateret: 7. november 2010